MTB holdbeskrivelser

Husk at du finder vores træningsprogram og anden relevant information i vores kalenderdokument. Læs bl.a. i dokumentet om kaptajnens rolle.

Grøn hold
Hvor:
Meget let rute for alle på MTB. Sporet består primært af både stier og sporets lettere stykker. Relativ flad med moderate stigninger.
Hvem/hvad:
For dig, der er helt ny på MTB eller ganske let-øvet. Også for dig, som døjer lidt med luften og skal have bygget på konditionen. Du kan sagtens køre på dette hold til du føler dig klar til at køre med blåt hold. Teknik/begyndertræning er dog holdets primære fokus. Holdet er er både for kvinder og mænd.
Du skal IKKE frygte, at du ikke kan følge med – vi venter altid! Træningen består af ture, hvor tempoet er lagt, så alle kan følge med uanset fysisk form og tekniske forudsætninger. Krav til kondition: på vej i form – der skal bygges på 🙂
Krav til tekniske færdigheder: fra ingen til basal teknik med et ønske om forbedring
Krav til humør: Store krav – vi hygger sammen og har det sjovt – også når vi indimellem udfordres.
Målet er, at du skal kunne køre med på blå hold.
————————————
Blå hold
Hvor
Let rute for MTB-ryttere med grundlæggende færdigheder. Sporet består af grusveje og singletracks. Der er moderate stigninger, men kan omfatte korte stejle strækninger. Belægningen kan være løs, mudret, ujævn med mindre rødder og sten.
Hvem/hvad
Vi tilstræber et maks på 8-10 på blå hold.
Med blå hold forventes det, at man kan køre sporet uden nævneværdige stop.
Vi tager det stille og roligt, men pulsen må gerne komme op.  Det går ikke ud på at jagte kilometer, men at have det sjovt og lære teknikken i at køre på sporet. Du skal have bygget på. Dette gælder både rent teknisk og konditionsmæssigt. Holdet er er både for kvinder og mænd. Vi holder pauser og samler op de steder, hvor det er naturligt og kører altid med en bagstopper, så vi får alle sikkert med tilbage.
Krav til kondition: Almindelig grundform med ønske om forbedring
Krav til tekniske færdigheder: Basal teknik med plads til forbedring
Krav til humør: Store krav – vi hygger sammen og har det sjovt – også når vi indimellem udfordres
—————————————–
Rød hold
For dig der:
Har så meget tjek på teknikken, at du kører sikkert og med et fint flow på langt de fleste af områdets singletracks og øvrige spor.
Er i god fysisk form og kan køre ca. 2 timer i godt tempo uden nævneværdige pauser.
Ikke skræmmes af moderat intervaltræning, fartleg og andre fysiske udfordringer.
Vil have det sjovt samtidig med, at du dyrker fed motion.
Måske har lyst til at dygtiggøre dig og køre motionsløb.
Holdet er for både kvinder og mænd. Vi holder nødvendige pauser undervejs og samler op de steder, hvor det er naturligt. Kører som regel med en bagstopper, så alle kommer sikkert ud og hjem. Træningen består af ture på skovens spor (eller på grus-, asfalt- skovstier) krydret med bakketræning, intervaltræning og fartleg samt tekniske elementer.
—————————————-
Sort hold
Formålet med sort hold er at skabe et miljø hvor det er legalt at køre hurtigt og hvor der er fokus på at få mest muligt ud af træningen. På holdet er der plads til dem der tager træningen seriøst og effektiv træning har første prioritet.Der forventes et vist niveau for at køre med på sort hold, men da træningen oftest køres på rundstrækninger med opsamling vil de fleste kunne køre med. Træningen består f.eks. af tempo-kørsel, bakketræning, intervaller og fartleg.
Krav til kondition: Du er i rigtig god form eller er parat til at arbejde på at få det.
Krav til tekniske færdigheder: God teknik
Krav til humør: Store krav til overskud – også når vi med høj intensitet giver den gas sker det med et smil !For dig der:

  • Er i meget god fysisk form og gerne vil udfordres på teknikken og fysikken.
  • Måske har lyst til at køre motionsløb (XCM/XCO).
  • Kan – og har lyst til at – give den fuld gas i et par timer eller mere.
  • Gerne vil intervaller og tempo-fartleg i sporet.
  • Kører sikkert og med overbevisende flow over og omkring alle sporenes udfordringer.
  • Vil have det sjovt samtidig med, at du dyrker effektiv motion.